Zwijndrecht smeltkroes van de wereld

16 december 2011 door Willem Schneider

Zwijndrecht heeft zijn inwonersaantal vooral zien groeien door import. Veel mensen van buitenaf streken hier neer om te werken in de groeiende industrie. Dat waren niet alleen maar mensen uit de diverse provincies van Nederland maar ook uit de diverse landen om ons heen. De term Engelse huizen verwees naar de Engelsen die daar neergestreken waren om te werken in Zwijndrecht . Vreemd voor de Nederlandse geschiedenis is de import van mensen niet. Ook door de diverse bezettingsmachten ontstaat er vaak een mix van mensen .
Vooral in de jaren vijftig was de toevloed naar Zwijndrecht groot Groningers, Friezen, Limburgers, Brabanders, Drentenaren en noem de streken in Nederland maar op of er was wel iemand vertegenwoordigd in het Zwijndrechtste . Maar ook Polen, Italianen, Surinamers, repatrianten uit Indonesië en Ambon streken neer.


Ik werd geboren tussen deze groepen die met nieuwe hoop naar de toekomst hun geluk trachten te vinden in het Zwijndrechtse. Bij de betonfabriek, in het metaal of op de vet-fabriek of gewoon in de tuinbouw en tal van aanverwante beroepen.
Juist die verschillende culturen die feitelijk nooit verder hadden gekeken dan hun eigen omgeving leverden een smeltkroes op van gewoonten en gebruiken  die geen wortels hadden. Natuurlijk was Zwijndrecht het dorp van de wortels, peen, vandaar de peebossers maar er was geen hiërarchie die leidend was in culturele beleving.


De hiërarchische opbouw  was vooral ingegeven door het kerkelijke leven. Protestanten, gereformeerden  en minder de Katholieken  waren de factor die alles bepaalde hoe er geleefd werd.
Uit het boek van Dr. René van den Berg  over dominee Huet bleek wel hoe ver dat ging. Catechisatie werd  alleen in Dordrecht gedaan en nergens anders. Met de doleantie in 1890 werden de groepen binnen de kerkelijke wereld van Zwijndrecht steeds verdeelder. Zwijndrecht heeft dan ook veel verschillende stromingen gehad waarbij men toch wel lette op met wie je zaken deed. 
Tot begin jaren tachtig speelde dit binnen het Zwijndrechtse beslist een rol. We kennen je, we motten je niet. 


Toch was er onder invloed van de komst van al die import wel een verandering te merken. De zondagsrust werd gerespecteerd maar er kon toch meer. Het zwembad de hoge Devel bijvoorbeeld was wel open op zondag en daar ontmoette iedereen elkaar, behalve natuurlijk de groepen waar binnen dit niet gepast was en is.
In H I Ambacht zag je dit recent nog terug met de komst van het circus waarbij de vraag was of deze wel op zondag een voorstelling mocht geven.
De meerkleurigheid de minder kerkelijkheid zorgden er in Zwijndrecht voor dat er meer kon op zondag en dat er minder zuur werd gedaan.
De meerkleurigheid en minder zuur leverde op zijn haar beurt  wel wat meer gezelligheid op.


Als je Zwijndrecht vergelijkt met Sliedrecht of Ambacht dan zie je duidelijke verschillen. Ambacht is veel minder aan de rivier gelegen en meer intern gericht terwijl Zwijndrecht en Sliedrecht hun positie en ligging aan de rivier veel meer gebruiken. De kerkelijkheid in Ambacht en Sliedrecht is  meer aanwezig dan in Zwijndrecht terwijl het aantal cafés  daarentegen vele malen  groter is.
Gezelligheid afmeten is een kunst want welk criteria gebruik je.


In het Zwijndrecht waar ik opgroeide genoot ik rond de kerst altijd van de verlichting van de Passage.  Tegenwoordig doen we iets meer met zijn allen. Mensen maken met de verlichting er soms kleine kunstwerkjes van in en buitenshuis en dat is gezellig.
Gezelligheid is nog geen saamhorigheid en die zag ik in het verleden wat meer. Nu kan ik vanuit sentiment kijken  maar de wereld is veranderd. Je hebt de wereld in huis met internet. Met de nieuwe sociale media is er een andersoortige saamhorigheid ontstaan. Mensen bundelen zich in groepen via allerlei fora en dat is op zich interessant. Bord-spelen worden op die manier gespeeld maar ondanks dat zie je de verkoop van echte bord-spelen toenemen.


Alle veranderingen van dien het is de tijdgeest  waar je het mee moet doen.
Als mensen verhuizen zoals we bewegen op internet dan ontstaan er telkens nieuwe mixen en gewoonten die in de jaren vijftig ondenkbaar waren. Wat de boer niet kent dat vreet hij niet is nog wel van toepassing maar zoals in de reclames wordt neergezet is de boer wel bereid om al die nieuwe smaken te proeven om daarmee de sleur te doorbreken.


Recent liet ik klederdracht zien aan een Amerikaanse bezoekster en vertelde dat dit nog niet zo heel lang geleden gedragen werd. Toch is daarin veel veranderd en zie je in mindere mate deze identiteitsvorming terug. Grotere stijlen zijn daar voor terug gekomen. Nozems, Hippies en ander langharig werkschuwtuig zoals dat in de jaren zeventig genoemd werd zijn vervangen door stijlen die  onder invloed van mode en muziek marketing gericht veranderen.


Het voorbeeld van de boer is er daar een van, het boerenbedrijf is amper kleinschalig meer te noemen en de boer is een item geworden in televisie programma s .
De geschiedenis leert ons dat we heel vaak mee gaan op stromingen ingegeven door een kleine groep mensen of op onvrede vanuit een tijdgeest.


Maar de tijdgeest van kerstmis op wat voor manier we het ook vieren van een lichtfeest tot de geboorte van Jezus  is iets wat een steeds permanenter en dominanter gegeven is geworden waar steeds meerkleuriger uiting aan wordt gegeven.
Als we daaruit leren met respect voor elkander samen te leven dan krijgen we vanzelf de saamhorigheid  die nodig is voor gemeenschapszin die culturen en geloven overstijgen.


Mijn  wens voor de wereld blijft wereldvrede, een samenleving met alle meerkleurigheid van dien die vanuit gemeenschapszin de schouders er onder zet  om die wereldvrede te behouden. Ik blijf die nieuwe hoop van vroeger koesteren omdat ik er in geloof.

Fijne feestdagen gewenst.
 

Gerelateerde wijken:
Gerelateerde straten:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.