koningsportret

05 februari 2014 door Chris Moorman

Zwijndrecht en kunst is de laatste tijd wel bijzonder in de aandacht geweest maar eigenlijk ook weer niet. Natuurlijk hadden we Willy Sluiters uitgeleend maar daar lag  de focus niet op. Als  de media haar huiswerk had gedaan dan hadden ze een geweldig vergelijk kunnen maken met de koningsportretten van Willy Sluiter. Maar dat is appelen met peren vergelijken.

Het was vooral de amateurkunst die het moest ontgelden of het was een afleiding om de koning af te kraken. Hoe het ook zij kunst in Zwijndrecht en discussies daarover zijn er genoeg over geweest. Er is een periode geweest dat beeldende kunst via een speciale regeling ging , de BKR. Zwijndrecht heeft in die periode zelfs twee kunstenaars gehad die daar onder vielen.

Lucïen den Arend  was daar een van en ook de kunstenaar die de meeste discussies op gang kreeg. Hij woont tegenwoordig in Finland en is Internationaal bezig als  cultureel ambassadeur voor UNESCO-IHE. Twee voorvallen van zijn werk zijn exemplarisch voor hoe men tegen kunst aankeek alhoewel er veel meer te vinden zijn. Aan de Bouquet heeft Lucïen een stuk landschapskunst gemaakt met brons  . Het gebied  de grens van Zwijndrecht met  H I Ambacht lag vrij naast het kassengebied en werd doorkruist door hoogspanningsleiding en en dito mast. Het kunstwerk , want soms moet ik mensen wat uitleggen  over deze landschapskunst, kunst is met al zijn elementen er in. Tal van denigrerende opmerkingen zoals ik die deze afgelopen weken  al  gehoord heb waren ook op dit kunstwerk van toepassing  toen het van origine werd aangelegd. Het gebied kent meerdere ontwikkelingen om te beginnen de jaren zeventig doorlopend tot de jaren negentig maar eigenlijk  zijn er meerdere ontwikkelingen tussen deze periode. Het zijn juist die ontwikkelingen die de meeste stof deden opwaaien.

De hoogspanningsleidingen werden vanwege allerlei ontwikkelingen  verwijderd uit het landschap en daar ontstond de eerste discussie over. De kunstenaar gaf aan dat in zijn ontwerp  gerealiseerd was in samenhang met de omgeving waarbij de hoogspanningsmast een onderdeel van het geheel was geworden. Het uiteindelijke resultaat  is dat de hoogspanningsmast als deel is blijven staan. Best  wel leuk want dat vertelt eigenlijk een mooi verhaal van en over de ontwikkeling van het gebied.

Geometrisch gezien is het ook kunst ook al is dat niet zo bedacht  alhoewel men in de weg en waterbouw men graag spreekt over kunstwerken.  Bij het afscheid van ABJ de Koning  ( de keizer van Zwijndrecht) als directeur gemeentewerken  bood men hem een boompje aan en wilde dat planten in het gebied waar hij graag wandelde met zijn hondje.

Uiteraard en uitgerekend in het gebied van het eerder beschreven kunstwerk.  De boom moest het veld ruimen en kreeg een andere locatie. Op zich niet heel erg maar een beetje aardig overleg had dit voorkomen kunnen worden. Maar hoe je dat  in een vat moet gieten is een kunst apart. En dan te zorgen dat alles gewoon op waarde geschat kan worden zonder dat de media er negatief mee aan de slag gaat.

Een ander object van Lucïen den arend , het beeld 2.2.3d.2, wat nu in volle glorie in rood gekleurd op de Drechtoevers   in  Papendrecht staat, is een object wat na plaatsing de meeste ophef gaf. Het beeld werd binnen de 1 procents regeling gerealiseerd bij de nieuw/aanbouw van het gemeentehuis. 1 procent van de bouwsom werd besteed aan kunst en Lucïen was de gekozen kunstenaar.

Zijn stalen beeld in grijs uitgevoerd werd in 1985 geplaatst op de hoek Bruinelaan/Raadhuisplein. Tegenover de Katholieke kerk. Het leverde niet alleen kritiek op maar ook direct een bezwaarschrift. De pastoor van de katholieke kerk stoorde zich in hoge mate aan het kunstwerk wat in zijn ogen en foeilelijk object was. Ondanks al zijn inspanningen brieven en behandelingen van bezwaar bleef het kunstwerk waar het was.

Nu na zijn pensionering kan de pastoor genieten van een werkzaam leven en het feit dat het kunstwerk verplaatst saillant detail is dat hij niet meer in de woning naast  de kerk woont. Het kunstwerk is na goed overleg met Lucïen den Arend en de projectleider  van de nieuwbouw van het gemeentehuis verplaatst naar de plek in Papendrecht en geplaatst  binnen het  Drechtsteden beeldenpark. Lucïen den Arend was initiatiefnemer van het beeldenpark.

De opening werd verricht door koningin Beatrix die goede banden heeft of vice versa met Lucïen den Arend. Lucïen heeft voor het Zwijndrechtse culturele leven in die zin veel gedaan. Hij organiseerde na de opening van het beeldenpark in 1993 ook nog een tentoonstelling op de Zwijndrechtse oevers met Bulgaarse kunst SEA North Sea Black Sea.

Deze werd ook geopend door Koningin Beatrix en de koning van Bulgarije koning Simeon 2. Zwijndrechtse kunst heeft dus een heel brede verbinding met het koningshuis en er is altijd veel geschamperd over de kunst of dat kunst is.

De Zwijndrechtse amateur kunstenaars die gewoon leuk bezig zijn en die het presteren en durven om binnen een maand een schilderij , een portret , in te leveren verdienen nu een lintje  na alle kritiek die zij over zich heen hebben gestort gekregen. Het mooiste is dat er recht gedaan wordt aan de wedstrijd. De humor is dat er een kunstwerk opgehangen wordt waarvan iedereen al heeft kunnen roepen , het is niets. Maar door het op te hangen laat men zien het is iets, waardering voor inzet.

Gerelateerde straten:

Over de columnist

Chris Moorman

Chris Moorman publiceert sinds 1977 artikelen, korte verhalen en columns en is sinds die tijd ook politiek actief binnen de regio Drechtsteden, hij is raadslid in Zwijndrecht. Deed opbouwwerk voor de kraakbond Zwijndrecht, de vereniging de Onderste Steen, woonconsumenten platform Drechtsteden en huurdersraad.

Als ondernemer is hij actief met zijn bedrijven fifth dimension en Lingam en actief voor de vereniging Piramiden en de geologische vereniging Geode. Ook is hij bekend van zijn eigen wierook lijn Chrisjewierook voor wereldvrede.

Het mondaine leven vastgelegd en de Zwijndrechtse oevers vereeuwigd
15 mrt
Het mondaine leven vastgelegd en de Zwijndrechtse oevers vereeuwigd
De bloementuinen van Zwijndrecht
17 feb
De bloementuinen van Zwijndrecht
Een echte winter hebben we niet en koud dat is het pas in Amerika
15 jan
Een echte winter hebben we niet en koud dat is het pas in Amerika
Zwijndrecht  verlicht, kom kijken en groet elkaar.
14 dec
Zwijndrecht verlicht, kom kijken en groet elkaar.
zet een kaars voor je raam vannacht
15 nov
zet een kaars voor je raam vannacht
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.