Open brief aan Drechtse Wind van Bewonerscomite LindtWind

29 maart 2016 door Hennie van der Zouw
Open brief aan Drechtse Wind van Bewonerscomite LindtWind

ZWIJNDRECHT / DORDRECHT -  Zwijndrecht.net ontving deze open brief van het Bewoners Comite Lindtwind aan Stichting Drechtse Wind, met de titel: ‘Drechtse Wind bang? Stichting LindtWind krijgt geen reactie op verzoek van Dordtse zijde om afspraak na radio interview NPO1.’

De open brief: "Hoofdrolspeler in Dordtse ‘Krabbepolder windmolen dreiging’, geeft niet thuis om bewonersbelangen Zwijndrecht te bespreken, hetgeen wél was toegezegd door de heren De Keijzer en Verbakel van Drechtse Wind tijdens het radio interview van NPO1 in februari dit jaar.

‘We kunnen het er over eens zijn dat windenergie de toekomst is, maar we moeten wel goed kijken WAAR en onder welke VOORWAARDEN’, aldus Jan de Keijzer, voorzitter van Drechtse Wind tijdens het radio interview met NPO1. Drechtse Wind, een initiatiefnemer die al een intentieovereenkomst met de gemeente Dordrecht heeft getekend om tenminste één windmolen op Krabbepolder te realiseren.

Tijdens dit interview, waar Stichting Bewonerscomité LindtWind de hoofdgast was, werd afgesproken om op korte termijn met elkaar aan tafel te gaan zitten om de bezwaren van Zwijndrechtse zijde goed met elkaar door te spreken. Na vele e-mails en persoonlijke contactverzoeken, blijft een reactie van Drechtse Wind uit.

Vandaar deze publieke oproep: ‘Drechtse Wind ga de dialoog aan met de bewoners uit Zwijndrecht!’ Zorgvuldig? Zwijndrecht gewoon negeren?

Op de vraag van de interviewer van NPO1, of er ‘koste wat het kost’ windmolens gebouwd moeten worden, antwoorde Jan de Keijzer: ‘Nee hoor, we moeten heel zorgvuldig zijn. Het traject is nu nog teveel top-down.

Een van de oplossingen met betrekking tot windenergie is om te kijken, waar dit het beste kan. De Provincie heeft bepaald dat er langs de Oude Maas windmolens moeten komen. Vanuit Zwijndrecht kun je ‘m waarschijnlijk wel zien. We hebben het niet vanuit de Zwijndrechtse situatie bekeken.’

Tja, is dat zorgvuldig, vraagt Stichting Bewonerscomité LindtWind zich dan af? De Merwedezone, aangewezen locatie door de Provincie, is juist afgewezen vanwege de bewonersbezwaren uit Papendrecht.

Als gevolg krijgt Zwijndrecht nu de overlast vanuit Dordrecht, op Krabbepolder/Duivelseiland, een onderzoeklocatie en dus niet aangewezen locatie. En dat is nu precies waarom Stichting LindtWind hier verder op in wil gaan met Drechtse Wind. Een rondleiding langs de Oude Maas is een onderdeel van de afspraak.

Gemeente breed Toetsingskader Zwijndrecht: waar blijft het?
Ook mevrouw Pater, gemeenteraadslid D’66 uit Zwijndrecht,  deed een bijdrage aan het radio interview. Zij gaf aan dat: ‘Windenergie mogelijk kan zijn onder VOORWAARDEN, en dat je het op bepaalde plekken zeker NIET moet doen. Daarom moeten we zorgen voor een kader dat de gezondheid, leefbaarheid en veiligheid van de bewoners garandeert.’ Vandaar dat er een gemeente breed toetsingskader voor Zwijndrecht moet komen om windenergie te realiseren onder voorwaarden.

In een reactie met het AD van begin februari gaf zij later zelfs aan dat: ‘We die strenge regels in de hele regio in moeten voeren.’ Ook in een ingediende zienswijze op de plannen van Dordrecht is hier een verzoek gedaan om rekening te houden met aangescherpte eisen, echter NIET ondertekend door het College van Zwijndrecht, en is er nog steeds geen aangescherpt kader. Mevrouw Pater zei  ‘dat ze Jan de Keijzer goed kende en noemde hem heel zorgvuldig.’ Misschien een idee om als gemeenteraadslid  dan ook de aangescherpte voorwaarden vanuit Zwijndrecht eens wat dieper te bespreken met Jan de Keijzer?

Zwijgen of Praten?
Alles en iedereen lijkt ofwel te zwijgen ofwel langs elkaar heen te praten. Stichting Bewonerscomité LindtWind verzoekt Drechtse Wind dan ook  om de telefoon te pakken en die beloofde afspraak te gaan maken. De contactgegevens zijn welbekend bij de heren."Tot zover de open brief van Stichting LindtWind.

Foto: Locatie Krabbepolder vanaf de Zwijndrechtse kant gezien, net achter de woonwijk Kort Ambacht met duizenden woningen.