Woonkracht10 verantwoordt keuzes in online jaarverslag 2014

30 juni 2015 door Hennie van der Zouw
Woonkracht10 verantwoordt keuzes in online jaarverslag 2014

DRECHTSTEDEN - Vandaag publiceert Woonkracht10 haar jaarverslag over 2014 op internet. Woonkracht10 geeft sinds 2011 het jaarverslag alleen uit in een duurzame digitale vorm. In 2014 is er veel veranderd bij Woonkracht10. Ingrijpende keuzes, zoals het inkrimpen van de organisatie en de sluiting van vestigingen moeten leiden tot een goedkopere en efficiëntere dienstverlening.

Op deze manier kan Woonkracht10 voldoen aan haar kernopdracht: het wonen betaalbaar houden. Op www.woonkracht10.nl/jaarverslag is te lezen hoe Woonkracht10 haar organisatie opnieuw inricht vanuit de klantwens.

Betaalbaar
Betaalbaarheid was ook in 2014 een van de centrale thema´s. In dat jaar koos Woonkracht10 bewust voor 2,5 procent huurverhoging, een veel lager percentage dan was toegestaan voor huurders met een inkomen tot € 43.602,-.

“Wij willen de overheidslasten niet op de schouders leggen van onze huurders, die het al zwaar genoeg hebben”, zegt bestuursvoorzitter Ben Meijering. Ruim 80% van onze huurders heeft een inkomen lager dan € 43.602,-.

Digitalisering
Het digitaliseren van de dienstverlening vraagt veel van de huurders en de medewerkers van Woonkracht10. In 2014 startte de samenwerking met softwareleveranciers om de systemen om te bouwen zodat nagenoeg alle klantprocessen digitaal te regelen zijn.

Deze zomer wordt het nieuwe online klantportaal Mijn Woonkacht10 gelanceerd. Vanaf dat moment zijn huurders voor reguliere verzoeken niet meer afhankelijk van standaard openingstijden, maar kunnen ze via internet hun zaken regelen. Daarnaast kunnen zij voor bepaalde onderwerpen nog steeds bellen of online een afspraak maken met een medewerker van Woonkracht10. In de zomer van 2015 ontvangen alle huurders een persoonlijke inlogcode voor Mijn Woonkracht10.

Samenwerking met partners
“Naast het snijden in onze eigen organisatiekosten startten we in 2014 met resultaatgericht samenwerken om zo efficiënter om te gaan met onze kosten”, aldus Ben Meijering. “We kiezen voor een slimmere samenwerking met huurders en partners om onze doelen te bereiken.

Huurders krijgen een belangrijke rol in het maken van hun eigen keuzes en we willen niet op de stoel van onze samenwerkingspartners gaan zitten. Wij zijn goed in het zorgen voor goede en betaalbare woonruimte en onze partners leveren hun eigen specifieke bijdrage in zorg, welzijn, veiligheid en andere diensten. Deze manier van samenwerken moet bijdragen aan goede en betaalbare woningen voor onze klanten!” Blik online terug op het jaar 2014 van Woonkracht10 en lees meer over de achtergronden van de gemaakte keuzes op www.woonkracht10.nl/jaarverslag.