Smart Lectures inspireren tot games en apps voor technische oplossingen in de zorg

20 april 2018 door Hennie van der Zouw
Smart Lectures inspireren tot games en apps voor technische oplossingen in de zorg

DRECHTSTEDEN - Een game waarmee iedereen snel en op een leuke manier veel kan leren over ziektes en aandoeningen. Daarmee won een team van het Develstein College dinsdag 17 april 2018 een wedstrijd die aan de Smart Lectures was verbonden.

De Smart Lectures zijn bedoeld om de interesse van leerlingen voor wetenschap en technologie te prikkelen en worden georganiseerd door scholen, bedrijven en de gemeente Papendrecht. Na de eerste editie in 2015 stond deze tweede editie in het teken van zorgtechnologie.

Virtual reality speelt een steeds grotere rol in de samenleving. Denk aan Pokemon go of apps om meubels virtueel in je woonkamer te zetten. In de zorg spelen naast verpleegkundigen en specialisten daarom technologen een steeds belangrijkere rol. Zij vertalen de nieuwe mogelijkheden naar betere zorg aan patiënten, bijvoorbeeld om het leven met een chronische ziekte te verbeteren. Zo’n 130 leerlingen uit Havo 4 en VWO 5 van scholen uit de Drechtsteden gingen aan de slag om hieraan een bijdrage te leveren. Op 17 april presenteerden de beste zeven teams hun plannen. De twee winnende teams mogen hun ideeën presenteren aan het bestuur van het Albert Schweitzerziekenhuis.

Hartstikke gaaf
Een deskundige jury met onder meer vertegenwoordigers van het Albert Schweitzerziekenhuis en het bedrijfsleven riep de Ontdekkingsapp van Emily, Kayleigh, Alicia en Sienna van het Develstein College uit tot winnaar. De app geeft patiënten en mensen in hun omgeving de kans om met een game over ziektes en aandoeningen te leren. ‘We zochten naar een actieve, speelse manier om bij te dragen aan acceptatie en begrip voor ziektes’, lichten de vier hun prijswinnende idee toe. ‘We waren alle vier al van plan verder te studeren in de medische en geneeskundige hoek.

De Smart Lectures hebben vooral onze interesse in de technologische mogelijkheden vergroot. Het is hartstikke gaaf als je daarmee echt iets kunt bijdragen aan verbeteringen in de zorg. We werden tijdens deze opdracht steeds fanatieker en wilden echt meedoen om de eerste prijs. We zijn dan ook blij en trots en vinden het spannend om te zien of onze game verder ontwikkeld en gerealiseerd kan worden.’

Overwinnen
Het publiek koos de Duchenne app van het team van De Lage Waard uit Papendrecht als winnaar. De app stimuleert kinderen met deze spierziekte om revalidatieoefeningen die helpen om pijn en angst te overwinnen goed en met plezier te doen. De andere teams hadden onder meer ideeën om met apps het leven van mensen met diabetes te verbeteren, om epileptische en astmatische aanvallen te voorkomen en het leven van mensen met beginnende dementie makkelijker te maken met gezichtsherkenning, namen, afspraken en plattegronden die in een bril worden geprojecteerd.Alle deelnemende leerlingen hebben aan het eind van de Smart Lectures een vragenlijst ingevuld en uit deze evaluatie kwam naar voren dat 91,5% van de leerlingen de Smart Lectures zou aanraden aan andere leerlingen.

Op de foto de twee winnende teams, met op de achtergrond Drs. P.E. van der Meer, Voorzitter Raad van Bestuur Albert Schweitzer ziekenhuis

Meer over:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.