Deze activiteit heeft reeds plaatsgevonden.

Kunstgeschiedenis De Romantiek

Kunstgeschiedenis De Romantiek

Al enkele jaren verzorgt Hans Brouwer lezingen over kunstgeschiedenis. Met zijn aansprekende wijze van presenteren weet hij de
toehoorders steeds te boeien en is er altijd ruime belangstelling voor het bijwonen van zijn lezingen. Als historische vereniging zijn
wij dan ook verguld hem in De Vergulde Swaen dit najaar weer aan het woord te kunnen laten. Onderstaand alvast een voorproefje van hetgeen u vanavond kunt verwachten.

Dit is nogal en bonte verzameling van stijlen in de negentiende eeuw. Eerst was er de romantiek als stijl in de eerste helft, dan de beweging van de Pre-Raphaeliten in Engeland en het symbolisme die ontstonden als een reactie op het kleurige en gedurfde impressionisme in de tweede helft van de negentiende eeuw.

In de achttiende eeuw bepaalden de Lodewijken in Frankrijk de stijl in de kunst. Napoleon deed exact hetzelfde. De kunst diende de grootsheid van het hof en van de staat uit te stralen op een harde en duidelijke manier die vastbeslotenheid uitdrukte. Door de uitvinding van het potlood werden de ontwerptekeningen ook erg duidelijk en twijfelloos. Van een gevoelsmatige uitdrukking van meningen en zienswijzen was geen sprake. In Engeland en Duitsland kwam in alle kunstvormen de romantiek op. Het menselijk beleven, de zienswijze en vormgeving greep naar veel meer verte en emoties dan in Frankrijk mocht. Het gevoelsleven stond voorop. Pas toen Napeleon van het toneel verdween brak ook in Frankrijk de romantiek als stijl door. Men zocht onderwerpen in het verleden, de fictie, het heldendom, de religie, verre culturen enz. Halverwege de negentiende eeuw kwam men weer, als het ware, in de werkelijkheid terug.

Het realisme werd de nieuwe stijl. De harde werkelijkheid van het dagelijks leven werd onderwerp. Maar.... uitgerekend de Engelsen bleven in de romantiek hangen. Men vreesde daar de industriële revolutie die het eerlijke ambacht en vakmanschap zou verdrijven. Men wilde terug naar de tijd voor Raphael vóór de renaissance dus. Dat kon natuurlijk niet maar het streven daarnaar was er wel. Hun kunst was onverdund romantisch maar stierf toch langzaam uit. 

Inmiddels was na het realisme het impressionisme opgekomen. Een nieuwe zienswijze kwam aan de orde. Licht en kleur werden centrale problemen. De onderwerpen waren gewoon buiten te vinden. Al met al, op den duur, een vrij inhoudsloze stijl. Als reactie daarop ontstond het symbolisme: het schilderij moest weer inhoud en betekenis hebben. Terwijl allerlei kunststromingen zich pmaakten voor de twintigste eeuw kwam het symbolisme met kunst die diepere betekenissen had: fantasie, fictie religie spelen daarin weer een rol. Men schilderde dan weer geheel traditioneel. Het impressionisme kwam en verdween weer.

Aanmelden/Reserveren
Reserveren is gewenst en kan aan de balie in De Vergulde Swaen, tijdens de openingsuren op woensdag/zaterdag van 10.00-16.00 uur, zondag van 14.00-17.00 uur, of telefonisch 078-6125681, of via telefoon/email: 078-6191673, klazien@odekerken.net. De kosten voor deelname bedragen € 2,50. De lezing vangt aan om 20.00 uur en is er inloop vanaf 19.30 uur.

Wanneer?
9 november 2016 van 20.00 tot 00.00 uur
Organisator
Historische Vereniging Zwijndrecht
078-6191673
klazien@odekerken.net
Locatie:
De Vergulde Swaen, Rotterdamseweg 53 - 55
Gerelateerde wijken:
Gerelateerde straten:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.